Nietrzeźwy pracownik - co zrobić? 0
Nietrzeźwy pracownik - co zrobić?

Nietrzeźwy pracownik - co zrobić?

Każdy pracodawca zatrudniający ludzi, powinien liczyć się, że podczas współpracy mogą wyniknąć różnego rodzaju sytuacje. Umówmy się, że część społeczeństwa nie chodzi do swojej pracy z radością i pracodawcy często mają z takimi osobami do zgryzienia ciężki kawałek chleba. Mówimy tu oczywiście o skrajnych przypadkach.

Zdarza się niestety, że pracownicy próbują wręcz wejść na głowę pracodawcy, co jest niedopuszczalne. Jeszcze bardziej niedopuszczalną sytuacją jest, kiedy pracownik przychodzi do pracy pod wpływem alkoholu, bądź spożywa alkohol w godzinach pracy.

Co w takim wypadku powinien zrobić pracodawca, jak się zachować, gdy jego pracownik jest pod wpływem alkoholu?

Nietrzeźwy pracownik - co zrobić?

Jak zareagować, jeżeli pracownik jest w stanie nietrzeźwości?

Pierwszą i podstawową zasadą, w momencie, gdy zachodzi podejrzenie, że dany pracownik stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w trakcie wykonywania obowiązków służbowych, jest niedopuszczenie go do pracy lub oddelegowanie od wykonywanej pracy.

Według art. 17 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik jest nietrzeźwy, dyrektor zakładu pracy lub osoba przez niego upoważniona mają obowiązek nie dopuścić danego pracownika do wykonywania obowiązków.

Ważne jest, że osoby oskarżające pracownika, muszą przekazać do wiadomości danemu pracownikowi powody takiej decyzji. Takie czynności mogą również dokonać organy nadrzędne nad zakładem pracy oraz organy z uprawnieniami do przeprowadzania kontroli w danym zakładzie pracy. Tutaj należy przytoczyć wyrok Sądu Najwyższego z 11 lutego 2000 roku, który mówi, że wydanie przez pracodawcę polecenia zakończenia pracy pracownikowi, wobec którego zachodzi uzasadnione podejrzenie, że spożywał alkohol podczas wykonywania pracy, nie wymaga zachowania szczególnej formy, ani obowiązku przeprowadzenia badania stanu jego trzeźwości. W tym przypadku w celu uniknięcia jakichkolwiek nieporozumień pracodawca powinien się zaopatrzyć w odpowiednie przyrządy, które pomogą stwierdzić stan nietrzeźwości pracownika, najlepiej, jeżeli będzie to atestowany alkomat.

Następnym krokiem sprawdzającym, czy pracownik rzeczywiście jest w stanie nietrzeźwości, jest badanie trzeźwości. Takie badanie odbyć się może na wyraźne żądanie kierownika, osoby przez niego upoważnionej lub samego pracownika, który jest podejrzany o stawienie się w stanie nietrzeźwości w miejscu pracy. W tym przypadku ważnym jest fakt, że badanie trzeźwości alkomatem musi być wykonane przez odpowiedni organ powołany do ochrony porządku publicznego, czyli policja.

Jeżeli sytuacja wymaga badania na podstawie próby krwi, wtedy czynności wykonywać musi wykwalifikowany pracownik służby zdrowia. Rozporządzenie Ministra Zdrowia, które mówi o warunkach i sposobach wykonywania badań na zawartość alkoholu w organizmie, określa, że mogą to być trzy typy badań. Badanie zawartości alkoholu w wydychanym powietrzu (alkomatem), badanie krwi (pobranie krwi), badanie moczu (pobranie próbek moczu). 

Przy czym badanie krwi przeprowadzone być może na wyraźne żądanie pracownika lub w sytuacji, kiedy pracownik nie może poddać się badaniu na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu (np. ze względów zdrowotnych). Należy pamiętać, że badanie na zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu powinno odbyć się jako pierwsze, przed przeprowadzeniem innych badań na zawartość alkoholu w organizmie. Dodatkowo badany pracownik ma prawo zażądać, aby takie badanie odbyło się w obecności osób trzecich.

Jak rozpoznać alkoholika?

Komentarze do wpisu (0)

Infolinia:

Telefon: 888 189 029

Email: serwis@alkopatrol.pl

więcej więcej
Waluty
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl