Blog archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Badanie pracownika alkomatem - ogólne zasady i przepisy. 0
Badanie pracownika alkomatem - ogólne zasady i przepisy.

Badanie pracownika alkomatem - ogólne zasady i przepisy.

Pracownik pod wpływem alkoholu - jak temu zapobiec?

Nie od dziś wiemy, że sprzedaż alkoholu w Polsce jest wysoka i stale rośnie. Co więcej, doskonale widać ten wskaźnik na przykładzie ogromnego wzrostu sprzedaży tak zwanych "małpek" czyli alkoholu wysokoprocentowego w małych butelkach do 100 ml. Około trzech milionów dorosłych odwiedza sklepy w celu zakupu właśnie takich butelek, a niechlubne statystyki mówią, że aż 1/3 tego typu transakcji przeprowadzanych jest w godzinach porannych. Informacje te są szczególnie niepokojące dla wszystkich pracodawców. Niestety, pomimo różnych przepisów, pracownicy w dalszym ciągu praktykują spożywanie alkoholu w godzinach pracy lub tuż przed jej rozpoczęciem, narażając się na różnego rodzaju nieprzyjemności, a co gorsza narażają swoich współpracowników na utratę zdrowia lub nawet życia, w zależności od charakteru wykonywanego zawodu.

Do przesiewowych badań pracowników polecamy alkomat iBlow.

Jak zastopować takie działania?

badanie alkomatem pracownika - przepisy

Co może zrobić pracodawca? 

Badanie pracownika alkomatem - ogólne zasady i przepisy.

Obecnie sprawa jest dość zagmatwana i w świetle prawa pracodawcy nie są upoważnieni do przeprowadzania samodzielnych kontroli trzeźwości alkomatem, również kontroli wyrywkowych wśród pracowników. Wg. atr. 221b Kodeksu pracy, obowiązujący od 4 maja 2019 roku, który mówi, że tak zwane dane szczególnych kategorii, w tym o zdrowiu, pracodawca może przetwarzać, jedynie, jeśli pracownik lub kandydat do pracy wyrazi na to zgodę i przekaże takie dane z własnej inicjatywy.

Informacja o tym, czy ktoś pozostaje w stanie nietrzeźwości, według Urzędu Ochrony Danych Osobowych pozostaje informacją o stanie zdrowia. Według UODO okoliczności i zasady, na jakich można przeprowadzić badanie trzeźwości alkomatem pracownika, zawarte są w art. 17 ustawy z 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zgodnie z danym przepisem, badanie trzeźwości można przeprowadzić jedynie w momencie, kiedy spełnione będą dwa warunki. Badanie alkomatem odbędzie się na żądanie kierownika zakładu pracy, osoby przez niego upoważnionej lub pracownika, który pozostaje podejrzanym, że spożywał alkohol w trakcie wykonywania pracy lub stawił się w pracy w stanie nietrzeźwości. Wtedy badanie trzeźwości alkomatem przeprowadza uprawniony do tego organ powołany do utrzymywania porządku publicznego na przykład policja, a ewentualny zabieg pobrania krwi musi zostać wykonany przez osobę o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych, dla zapewnienia wiarygodności badania. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik jest pod wpływem alkoholu podczas wykonywania obowiązków służbowych lub stawił się do pracy w stanie nietrzeźwości, kierownik zakładu pracy lub osoba upoważniona przez niego mają obowiązek nie dopuścić takiej osoby do pracy.

W tej sytuacji nie jest nawet potrzebne badanie alkomatem. Tutaj samo uzasadnione podejrzenie, że dany pracownik jest pod wpływem alkoholu, jest wystarczające, aby nie dopuścić go do pracy. Badanie alkomatem można wykonać na życzenie oskarżonego pracownika, na przykład w odpowiedzi na zarzut spożywania alkoholu w pracy.

badanie pracownika alkomatem

Powyższe regulacje prawne nie dają pracodawcom możliwości przeprowadzania rutynowych kontroli trzeźwości alkomatem w zakładach pracy, dotyczy to kontroli wszystkich pracowników oraz losowo wybieranych pracowników. Kontrole trzeźwości w zakładach pracy stanowiły problem już przed wejściem w życie RODO. Obecnie w świetle przepisów wprowadzonych przez RODO oraz zmianach w kodeksie pracy, kontrole trzeźwości pracowników są niezgodne zarówno z przepisami o ochronie danych osobowych, jak i przepisami prawa pracy.

Ile utrzymuje się alkohol we krwi - tabela


Patrząc na regulacje prawne wprowadzone przez RODO oraz w kodeksie pracy, pracodawcy mogą przeprowadzać kontrole wyłącznie, jeżeli mają konkretne podejrzenie, że pracownik stawił się w pracy pod wpływem alkoholu lub spożywał alkohol w godzinach pracy. Jednakże, w tym wypadku do celów dowodowych pracodawcy będą musieli posiłkować się innymi źródłami niż bezpośrednie badanie alkomatem, na przykład mogą wykorzystać do tych celów nagrania z monitoringu lub zeznania świadków. Przez co częściej, do zakładu pracy wzywana będzie policja, aby to funkcjonariusz oficjalnie przeprowadził badanie trzeźwości pracownika alkomatem.

Chociaż nietrzeźwi pracownicy z pewnością nie stanowią normy w zakładach pracy, z punktu widzenia pracodawców oraz szeroko pojętego interesu publicznego, przepisy prawne powinny ulec zmianie i dopuścić wprowadzenie rutynowych kontroli trzeźwości przez pracodawców, chociażby w określonych przypadkach.

Na przykład w zakładach produkcyjnych, branży budowlanej czy w transporcie, gdzie jeden nietrzeźwy pracownik może stanowić poważne zagrożenie dla życia i zdrowia wielu osób, również osób niezwiązanych z zakładem pracy, dodatkowo osoby nietrzeźwe mogą narazić firmę na ogromne straty materialne.

Przypominamy, że na miejscu w naszym serwisie wykonywana jest również kalibracja alkomatu w krótkim czasie i korzystnej cenie.

Komentarze do wpisu (0)

Infolinia:

Telefon: 888 189 029

Email: serwis@alkopatrol.pl

więcej więcej
Waluty
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl